mandag den 25. marts 2013

Det sjoveste håndarbejde....Hæklet legetøj!

Nu er det vist på tide, at vi kigger lidt på legetøj...det hæklede legetøj :-) Det er simpelthen så sjovt at sidde med og endnu sjovere at give til børnene. Der vil være et par gengangere fra tidligere indlæg, men så er alt legetøjet også samlet i det samme indlæg.

Jeg vil lige fortælle lidt om de mønstre, jeg bruger. Som regel er det gratis mønstre, jeg finder på nettet. Som nævnt i andre indlæg, er mit absolutte yndlingssted Ravelry.com. Her findes ganske enkelt ALT i strik og hækling! Det skal dog tilføjes, at de fleste mønstre er på engelsk. Det kan man altså sagtens lære, for på YouTube findes et væld af gode videoer med instruktioner i at hækle og strikke. Hvis man kigger lidt på de videoer med mundtlige instruktioner, får man snart lært de forskellige engelske udtryk og hvis man googler f.eks. "hæklemasker på engelsk" får man en masse links til hækleudtryk, som er oversat.

Tilbage til legetøjet :-) Lad os starte med en lille ting, som er absolut obligatorisk i kassen med "Baby´s første legetøj", Stabelbægre med små bolde :-)


Sådan nogle kan ingen skade gøre, når de vælter ned over baby ;-) og der er masser at føde for fantasien, når alle de små bolde vælter ud. F.eks. 3 bolde i hver farve vil være en fryd for de små øjne. Jeg kan næsten ikke vente, til Albert kan sidde selv og lege med dem her :-) Mønster ligger lige her :-)


Ham her hedder Morris Mus. Han er nok min favorit, for magen til sødt og kækt ansigtsudtryk skal man lede længe efter ;-) Han er endvidere mit første forsøg på at lave arme og ben, som kan bevæges op og ned. Det er ikke det kønneste, jeg har set, men skidtet virker!!! og jeg er pavestolt ;-) Jeg har siden fundet ud af, hvordan man gør det rigtigt og det skal også prøves en dag, men foreløbig er jeg tilfreds med denne lille fyr. Han står hjemme på Alberts fine nye værelse og tager imod, når man kommer ind ad døren. Han er selvfølgelig også at finde på Ravelry.com lige her og er gratis. Noget pillearbejde, men noget sjovt pillearbejde ;-)



Må jeg præsentere jer for Giraffen Gertrud! Hun er da bare så skøn, ikk? Hun er et af de få mnstre, jeg har betalt for, men jeg synes altså bare, at hun var alle pengene værd. Der er rigtig mange mønstre på gratis giraffer, men efter min mening er de allesammen lidt ude af proportioner. Synes dog, at du skal prøve Ravelry og skrive giraffe i søgefeltet. Mon ikke der er en giraf for enhver smag :-) Det sjove ved Gertrud her er den måde, hendes arme og ben er syet fast på. Når de fire ben er hæklet færdig og stoppet  ud, skal man hækle dem sammen foroven, så hvert ben kun er en lige kant. Når man så syr dem på kroppen, får man en særdeles smidig og atletisk lille giraffrøken :-) Hun kan både stå på alle fire og sidde pænt med korslagte ben. Det samme gælder hovedet og hun bliver altså lidt kæk af al den rørighed ;-) Jeg har tænkt at bruge den metode på andre tøjdyr i fremtiden. Antallet af pletter er jo helt valgfrit og kan vælges i samråd med frøken Gertrud ;-) Mønstret koster under 30 kr og findes her sammen med en masse andre bedårende hæklede dyr :-)


Næste "levende" billede er Helga Hippiesprutte :-)  Egentlig har hun en meget betroet stilling. Hun er oprindelig designet til at være sovedyr for for tidligt fødte børn på landets store hospitalers Neonatal afdelinger. Hendes og hendes venners historie og opskrift finder du her, men frøken Helga bor altså hos Rikke og sidder bare og venter på, at hendes nye veninde kommer til verden lige om lidt...eller i morgen...eller om 2 dage...Ih, hvor vi dog allesammen glæder os og er ved at blive en lille bitte smule utålmodige :-)


Lad os kigge lidt på hæklet legemad. Gaia har det mest fantastiske køkken hjemme på sit værelse. Gaia's far har selv lavet det til hende og det er simpelthen bare en drøm. Det må jeg have et billede af en dag. Det fortjener bare at komme på nettet ;-) Nå, Gaia's far står for køkkenet, Gaia's mor står for al andet design og Gaia er så den, der sørger for at alle bliver serviceret over al forventning :-) I Gaia's køkken er der udelukkende porcelæn og træ, og derfor vil det passe rigtig fint ind, hvis der også kommer hæklet legemad. Min gode veninde Gulle har hæklet en hel kurv fuld af grøntsager til Gaia og jeg har lavet lidt forskelligt andet, bl.a en bakke æg, hvor det ene desværre er gået i stykker. Opskrift, som er gratis finder du her. Jeg er i gang med at hækle en pose pastaskruer og jeg skal nok lægge et billede op, når de er færdige.


Desværre får Gaia ikke dem her, for da Emil så dem, var han helt solgt og han måtte bare have dem
Intet køkken uden kage og jordbær - selv i mini udgave ;-)

Uden at jeg lige bemærkede det, blev det både mørkt og spisetid, så jeg vil fortsætte min legetøjskavalkade i morgen. Jeg håber, mine billeder vil inspirere dig til at få nogle fornøjelige timer med hæklet legetøj og du er til enhver tid velkommen til at stille spørgsmål :-) God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar